Thursday 21 February 2013

Popular oohh popular~~

Siapa yang dah dapat baucar buku 1 Malaysia?..Dah gune ke belom?..Aku dah dapat baucar ni. Hahaha. Hari aku nak berkongsi pandangan aku pada korang semua la. Bukan nak menunjuk-nunjuk pon. Hehe. Bagi korang baucar ni ada function tak? Ape yang boleh ditebus dengan baucar tu ek? Yang duduk di negeri sendiri atau tempat sendiri tu konfem la ade bookstore yang boleh tebus macam-macam ek. Macam aku ni dah la duduk kat negeri orang, bookstore yang ade pon macam hampeh. Korang taw bookstore ni? Yang aku maksudkan ni adalah Popular Bookstore. Aku bukan ape, dah la dapat baucar buku middle sem pastu nak beli buku pulak memang tak berbaloi la sebab buku yang melputi bidang aku takde kat pasaran. Jadi aku buat keputusan nak beli la sikit stationary dan textpad nak buat belajar. Tapi bila nak bayar je kat kaunter sane terkezuutt beruk aku. Staff kaunter sane cakap hanya buku je boleh dibeli kat sana. Barang lain boleh beli tapi hanya 20% saja dari nilai baucar yang digunakan. Jadi kat sane aku pertikaikan jugak la apesal jadi macam ni. Tahun lepas ok je aku cakap. Pastu boleh pulak dia suruh aku simpan balik barang aku ambil kat tempat asal dia balik. Memang tak la aku nak simpan balik. Aku terus blah dari kedai tu dengan perasaan sedikit bengang + marah.

Persoalannye adakah syarat 80% penebusan buku tu berbaloi bagi kita? Bagi aku tu adalah satu benda yang merugikan bagi aku sebab kedai tu bukannya banyak sangat pon list buku yang berilmiah. Buku yang dalam field aku pon takde kat sane (aku rase kebanyakan pelajar U lain pon macam ni jugak). Staf kat sane pon selalu cakap kalau nak beli barang lain MESTI ambik buku jugak. Tak kira buku ABC ke, colouring book ke, komik ke, buku memang WAJIB meliputi 80% jugak. Haaddooii..mende tu bukan berguna pon untuk kita. Cam haraamm jee.. Kalau kita beli textpad ke, stationary ke boleh la jugak. Ni nak buku je. Aku rase kerajaan tak bagi kita untuk beli buku je semata-mata kan? Mesti diorang untuk membantu kite belajar. Yang pasal textpad ( bagi yang tak tahu ape tu, in malay we call 'kertas kajang'..not made in kajang ok..=_=) tu kitorang gune lebih dari yang korang dapat imaginasikan. Banyak kot. Haaiihh..mengeluh la jugak aku hari tuuu...

No comments:

Post a Comment